CATATAN PERJALANAN PERTH, AUSTRALIA (Bahagian 3)

HARI KEDUA

Misi perjalanan hari ini dimulakan dengan mengunjungi King’s Park and Botanic Garden.  Taman ini terletak berhampiran dengan bandar dan merupakan salah satu mercu tanda  bandar Perth. Kami menaiki bas CAT ( Bas Percuma) dari pusat bandar seawal jam 8.00 pagi. Ketibaan kami disambut dengan kicauan burung gagak yang mendominasi bunyi burung-burung lain di kawasan taman tanah tinggi ini. Dari taman ini, pengunjung disajikan dengan pemandangan indah seluruh lembah yang merangkumi pusat Bandar Perth dan Sungai Swan (Swan River) yang berbentuk angsa. Kebetulan, sungai yang terletak di tebing Bandar Perth ini dihuni oleh angsa hitam sejak beratus-ratus tahun lamanya. Boleh dikatakan tidak sah kunjungan ke Perth jika tidak melawat taman ini.

Tenang dan nyaman, itulah dua perkataan yang mampu saya ungkapkan apabila berbicara mengenai taman seluas 1000 ekar ini. Selain kicauan burung-burung yang kedengaran di seluruh lembah, aroma segar dari bunga pokok-pokok liar cukup mententeramkan jiwa ditambah lagi dengan suhu pagi yang cukup dingin. Hilang seketika segala tekanan kehidupan. Masa setengah hari yang kami peruntukkan di taman ini tidak berbaloi rasanya untuk menikmati semua keindahan yang sukar ditemui ini. Tapi apakan daya, masa tidak mengizinkan kami untuk lebih lama di sini kerana banyak lagi destinasi lain yang perlu dikunjungi.

Setelah puas mengambil gambar di King’s Park Garden, kami meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya iaitu Zoo Perth. Untuk sampai ke sini, kami perlu menaiki feri dari jeti Swan River. Ia mengambil masa selama 7 minit. Sebenarnya terdapat lagi alternatif lain iaitu menaiki bas atau keretapi. Tapi kami memilih menaiki feri untuk merasai pengalaman menggunakan kepelbagaian sistem pengangkutan di sini.

Tidak lain dan tidak bukan hasrat utama saya ke sini adalah untuk melihat secara dekat semua haiwan-haiwan “marsupial” (haiwan2 yang ada poket di badannya) terutamanya Kanggaru yang merupakan mercu tanda Negara Australia. Syukur Alhamdulillah kami menemuinya di sini. Malangnya kami tidak boleh mendekatinya apatah lagi menyentuhnya. Ini kerana ia agak liar dan berada dalam kawasan larangan untuk dimasuki (dipagar dengan tali). Seperti zoo yang lain, Zoo ini turut menempatkan pelbagai haiwan yang berasal dari benua-benua yang berbeza termasuklah dari Asia Tenggara seperti Gajah dan Orang Utan. Sedar tak sedar kunjungan kami di zoo berlanjutan hingga waktu zoo ditutup iaitu pukul 5.00 petang. Dalam perjalanan ke jeti untuk kembali ke pusat bandar, kami terlihat papan tanda iklan restoran melayu di Mends Street iaitu Tina’s Kitchen. Restoran ini terletak di bahagian blok yang agak tersembunyi. Kami singgah di restoran milik orang Melayu Singapura ini untuk menikmati makan malam sebelum pulang ke hotel. Misi perjalanan hari kedua berakhir di sini.

Kanggaru sedang berehat di zoo.

King’s Park Garden 1. Bahagian kiri sepanjang jalan pengunjung boleh menyaksikan panorama indah lembah di mana terletaknya bandar Perth dan Swan River.

Kings’s Park Garden 2

Saujana Mata Memandang. Bandar Perth dan Swan River dari King’s Park Garden. Lihat bot di tengah sungai, itulah feri yang kami gunakan untuk menyeberang dari pusat bandar ke Zoo Perth.

Bandar Perth yang tenang.

About kembara gemilang
Seorang yang minat mengambil ruang dan peluang untuk meneroka, menjelajah dan menikmati alam ciptaan Ilahi