CATATAN PERJALANAN PERTH, AUSTRALIA 2010 (Bahagian Akhir)

HARI KETIGA

Hari ini kami mengambil keputusan untuk pergi lebih jauh sedikit dari kawasan bandar. Sasaran penerokaan kami ialah Ladang Anggur dan Taman Hidupan Liar yang dimiliki oleh pihak persendirian iaitu Caversham Wildlife Park di Swan Valley. Ketiadaan kenalan dan kerisauan tersesat di lokasi yang terletak 13 kilometer dari bandar Perth ini mendorong kami untuk menggunakan khidmat syarikat pelancongan iaitu Syarikat Pelancongan Pinnacle Tour yang terletak berhampiran dengan hotel penginapan kami.

Tepat jam 1.00 petang kami bertolak dari tempat berkumpul menuju ke destinasi yang dituju. Bersama-sama kami dalam rombongan ini adalah pelancong dari Jerman, Filipina dan Singapura. Sepanjang perjalanan, pemandu bas tidak jemu memberi penerangan mengenai tempat-tempat yang kami lalui. Beberapa minit berlalu, rombongan kami melalui satu kawasan pemandangan hijau yang luas terdiri dari deretan pokok-pokok yang kelihatan seperti sayur. Menurut pemandu bas, itu adalah ladang anggur. Walau bagaimanapun, sebelum kami diturunkan di ladang anggur kami dibawa mengunjungi kilang coklat iaitu The Margeret River Chocolate Company . Di sini terdapat banyak produk coklat yang boleh dibeli. Pengunjung juga berpeluang untuk merasai beberapa sampel coklat yang disediakan oleh pihak kilang secara percuma.

Seterusnya, dari kilang coklat kami dibawa ke Taman Hidupan Liar Caversham Wildlife Park yang terletak tidak jauh dari kilang tersebut. Di taman persendirian ini kami diperkenalkan dan diberi peluang untuk mendekati serta menyentuh haiwan-haiwan yang menjadi mercu tanda Australia seperti Kanggaru, Koala dan Wombat. Selain itu, pengunjung juga diberi kesempatan untuk memberi makanan kepada Kanggaru menggunakan tapak tangan masing-masing. Sebaliknya di Zoo Perth yang terletak di bandar, peluang seperti ini tidak dapat dinikmati oleh pengunjung kerana pihak pengurusan Zoo tidak membenarkan pelawat mendekati apatah lagi menyentuh haiwan-haiwan ini. Itulah kelebihan taman persendirian ini berbanding Zoo Perth.

Selepas acara memberi makanan kepada Kanggaru, kami dihidangkan dengan persembahan mengetam bulu kambing biri-biri. Pertunjukan bermula dari proses pengumpulan kambing di padang dengan bantuan anjing terlatih untuk dibawa kehadapan penonton. Seterusnya barulah proses pengetaman bulu kambing dipertontonkan.

TERSEREMPAK DANGAN SCHA AWAN DANIA.

Semasa bergerak keluar dari pertunjukan, saya terserempak dengan beberapa krew Astro yang sedang membawa kamera. Menurut perkiraan saya, mungkin pihak Astro sedang membuat dokumentari di sini agaknya. Namun selang beberapa ketika di sebelah krew tersebut seorang artis yang tidak asing lagi di tanah air iaitu Scha (Awan Dania) kelihatan sedang berbincang mengenai proses penggambaran di tapak tersebut. Barulah saya sedar mungkin ini sebahagian dari pembikinan babak drama Awan Dania yang bakal ditayangkan. Memandangkan pergerakan kami secara rombongan, kami meninggalkan lokasi tersebut tanpa sempat melihat proses penggambaran drama popular itu.

Seterusnya, dari taman Hidupan Liar Caversham kami bergerak ke destinasi terakhir pada petang itu iaitu Ladang Anggur Sandalford. Pada masa itu, semua pokok anggur sedang berbuah. Malangnya, kami tidak perpeluang menikmati anggur tersebut kerana buahnya masih muda (belum boleh dipetik). Sebagai tanda kenang-kenangan ketibaan kami di situ saya mengambil peluang mengambil gambar-gambar di kawasan ladang tersebut. Tepat jam 4.30 petang rombongan kami bergerak pulang ke hotel seperti yang dijadualkan. Esoknya adalah hari terakhir kami di Perth. Hari terakhir diisi dengan perjalanan santai di bandar sebelum bergerak ke Airport seterusnya kembali ke Kuala Lumpur dengan seribu kenangan manis.

Pemandangan Swan River dari dalam bas.

Ladang Anggur di Swan Valley

Kilang Cokelat The Margeret River Chocolate Company

Caversham Wildlife Park

Kanggaru

Koala. Haiwan Australia yang tidak minum air.

Wombat, haiwan yang agak hodoh.

Kambing biri-biri sedang diketam.

Buah anggur muda.

Ladang anggur: Saujana mata memandang.

Pinnacle Tour. Ejen pelancongan yang menyediakan pakej lawatan ke ladang anggur. Di belakang sana adalah Hotel penginapan kami.

About kembara gemilang
Seorang yang minat mengambil ruang dan peluang untuk meneroka, menjelajah dan menikmati alam ciptaan Ilahi